Ars poetica

Ars poetica
Ars poetica: Érzés, ami hajt minket

2011. november 10., csütörtök

Pár fontosnak tartott tartalékalkatrész!

Megrendeltem az autóhoz néhány fontos alkatrészt, amit útközben mindenképpen cserélni kell illetve nem árt, ha fel van készülve az ember a váratlan dolgokra.

  • Olajszűrő
  • Olaj
  • Levegőszűrő
  • Pollenszűrő
  • Gázolajszűrő
  • Ékszíj
  • Biztonsági öv vágó
  • Poroltó
  • Sekli
  • Steck aljzat
  • Szivargyújtó elosztó
  • Gyors gumijavító
  • Gázolaj biztonságos betöltéséhez tölcsér (Mert minden cseppért kár.)
  • Esetleges szereléshez kesztyű
  • Gyors hűtő tömítő paszta
  • Ablakmosó folyadék
  • Fagyálló folyadék (Mert Európában bizony még hideg lesz.)
  • Hólánc
    (Miért fontos ez? Mert a terepgumi a nagy bordája ellenére nem téli gumi és úgy csúszik mint a korcsolya. Európában biztosan lehet számítani hóra, de még Marokkóban is, amikor átmegyünk az Atlasz hegységen. Ráadásul Ausztriában biztosan megbüntetnek, ha nincs hóláncod, mert ez a gumi nem számít téli guminak.)

Ezeknek a beszerzésében nagyban segített a NEFELEJTS KFT.

2011. november 5., szombat

FELKÉSZÜLÉS 1. fázisai

Ki gondolta volna, hogy az információk gyűjtésével elindul az az áradat, hogy mit is kellene felkészíteni elsőként az autón? Jönnek a jobbnál jobb ötletek, tanácsok, de a korlátot ismét a pénz határozza meg, hiszen kaptunk olyan ajánlatot is, hogy 2,5 milláért tutira felkészítik az autót a versenyre. Hát ez sajnos nem fér bele, így maradt a leginkább saját- és baráti munkára épülő "autó tuning".

1. Mivel kietlen tájakon megyünk a futam alatt, így "a fényt az éjszakába" a HELLA Magyarország biztosította részünkre kedvezményes feltételek mellett. Szerencsénkre Mező Péter, (az autoextra.shop.hu képviseletében) segítőkészen és türelmesen tájékoztatott a lehetőségekről figyelemmel az ár/érték arányra, így sikerült a számunkra legmegfelelőbb eszközöket kiválasztani az autónkhoz.

  • Hella kézi keresőlámpa
  • Hella Rallye 3000 Compact ködlámpa       2 db
  • Hella Rallye 3003 ref.50 távfényszóró       4 db
  • Hella munkafényszóró (hátra)
  • Hella akkumlátor
  • A lámpákba tartalék izzók
  • Ablaktörlők
  • Tolatóradar
  • WAECO Tropicool TC-35 hűtőláda
  • Töltés elosztó

2. A lámpák felszereléséhez szükségünk volt tartóra, így egy bozótrácsra gondoltunk. A tetőre szerelésről több okból is lemondtunk, mert így az autó magassága 30 cm-t is nő, ami előnytelen a kompon a felár miatt, plusz megnő a légellenállás, ami nem mindegy a fogyasztás miatt, mivel több ezer kilométer kell megtenni. Ráadásul az egyik szerelő azt a tanácsot adta, hogy dupla tetőtartót kellene felszerelni mert a nagy rázkódástól a szimpla tetőtartó szép lassan elenged, ha csak oda nem hegesztem. Kutakodás után ráakadtam a neten egy gyártóra (Karkus Meister), de sajnos igen drágán kínálja portékáját. Mivel nem sikerült vele megegyezni egy kis kedvezménybe, így a használt piacon nézelődtem és egy bontóban rátaláltam a megoldásra. Ez egy kicsit hajlott volt egy véletlenül elé kerülő fa miatt, viszont majdnem sikerült ingyen megszereznem. Nem sikerült rábeszélnem a bontóst, hogy támogasson a futamon reklám fejében, így szomorúan fizettem, de azért boldog voltam, hogy tized áron hozzájutottam egy csillogó rozsdamentes vashoz. (Ha a futam után feldarabolom és eladom kipufogóvégnek sokat visszahoz.) Miután a vas kizárólag esztétikai okokból javításra szorult, (a lámpákat így is tartotta volna) ezért elvittem ehhez a gyártóhoz, aki elmondta, hogy ez a kicsit zúzott termék is tőle van, de nem hajlandó segíteni abban, hogy helyrepofozzuk az autóra. Mindenáron egy új terméket akart eladni nekem, ezért nulla volt a segítőkészsége, így nálam elérte a negatív reklámot. Szerencsémre Gazsó István autószerelő barátunk a tőle megszokott rutinsággal, azonnal helyrerázta a bozótrácsot és stabilan felszerelte azt az autóra, csak akarni kellett, tehát a Meister címet a Gazsó Kreatív Bt. kapta. A rács még kapott a 2 lámpatartó fül mellé plusz még 4-et, így a hat lámpát tökéletesen fel lehet rá szerelni.

3. A gumik, hát itt aztán bőséges a választék csupán csak a pénztárcán múlik, bár érdekes módon az ilyen terepre szánt típusok, éppen kifogytak, vagy még nem érkeztek meg, de a hetekig tartó keresgélés eredménytelen maradt. Kezdtem izgulni a gumik miatt mert a terepgumik mintha eltűntek volna a magyar piacról. Kezdtem megalkudni a gondolattal, hogy valami kevésbé erős, de mutatós gumit veszek (InsaTurbo, Matador stb.), de tapasztalt terep rallysoknak engedve, hagytam magam rábeszélni a profi, de használt BFGoodrich gumikra. A felszerelésénél is már megdöbbentett a gumik keménysége, hiszen igazi fizikai erőpróba volt a gumik felnire szerelése is. Iszonyú vastagok az oldalfalai a kevlár betét miatt, így csökkentve a köves talajon történő defektet. Reméljük kiállja a próbát és biztonsággal és defektmentesen hazahoznak minket.

4. Az autó belső kialakítására is nagy hangsúlyt fektetünk, hiszen közel egy hónapig ez lesz az otthonunk. Sokat ötleteltünk dolgokon, így pl. a notebook fix rögzítése is kisebb fejtörést okozott, de Müller Gyuri fotós barátunk lakatostudásával kiegészítve, megkreáltuk a felcsukható, levehető és mégis fix notebooktartót, csak Ildinek szűkült miatta a helye, de úgyis fogyni szeretne és fog is az út során. Gyurival kreáltunk még egy plusz akkumlátortartót a motortérbe, így biztosítva a megfelelő elektromos energiát az autóban, valamint készült még egy CB-rádió konzol is. Ugyan Gyurinak a sörfogyasztása és tápanyag bevitele indokolt volt a külső szerelési helyszín miatt, de azért izgultunk, hogy a beszerelés is jól sikerüljön.

Mindennek precízen, derékszögben kell állnia

A hideg ellenére jól bírjuk a strapát, néha még a hó is esett

5. Úgy gondoltuk, hogy a sátrazáson túl, kialakítunk magunknak az autóban is alvási lehetőséget, hiszen ketten utazunk, így csak az első két ülést tartjuk bent az autóban, hogy a többi hátsó részen, akár "hemperegni" is lehessen. Azért, ha számba vesszük, hogy mennyi holmit kell vinnünk, akkor rájöhetünk, hogy nagy "párnacsatákra" nem lesz hely. Szóval elkezdtük a benzines- és a vizeskannákat berakosgatni, illetve a szerszámos- és hűtőládát, invertert is, hogy lássuk, minek hol lehetne a helye és az mennyit foglal el a térből. Kiméregettük a fakkokat, a lehetséges lábakat hol lehet rögzíteni, hogyan tudjuk stabilizálni, hogy minket is elbírjon és a tárgyakat is jól tudjuk rögzíteni vele, hogy ne pattogjanak. Hát ezt nem egy nap alatt álmodtuk meg, de már elméletben kitaláltuk a dolgokat, most az elemek legyártása zajlik. Mindenesetre, ha elkészülünk vele ki fogjuk próbálni :)

Most még kényelmesen elférünk
(Lesznek még fotók. Nézz vissza picit később.)

2011. október 30., vasárnap

I. Beszerzés

Sikerült rátalálnom Tiger Team hirdetésére, akik rántókötelet kínáltak eladásra. Rövid levélváltást követően, már ott is álltunk a parkolóba és meleg kézszorítás mellett, megkötöttük a boltot, az első beszerzésünk - A rántókötél már meg van. Ismét kellemes meglepetés volt számomra, hogy milyen készségesen mesélnek korábbi élményeikről a futam kapcsán és mennyire próbálnak ötleteket adni, hogy mire figyeljünk. Ez úgy tűnik, hogy jellemző tulajdonság a Bamakosok körében, ami igen pozitív. Végre találkozhatunk olyan emberekkel, akik az információt nem eltitkolják, hanem szívesen megosztják másokkal is. Köszönjük

2011. október 27., csütörtök

Lista átírása

Listaírás 2!  Sokadszor is átgondolva tényleg ez az egyik legfontosabb része a felkészülésnek. Mindennek pontosan passzolnia kell. Semmi sem maradhat otthon és semmi fölöslegeset sem szabad cipelni 15-16 ezer kilométeren keresztül. Bármi eszünkbe jut folyamatosan felírjuk és javítjuk a listát. Miután minden megérett bennünk szétválasztottuk külön az autóra vonatkozót és külön a személyest.

Sokat segített egy különleges Bamakós film, mely Kőváry Barna - Badár Sándor: Magyarok menni Bamako volt. Velük és barátaikkal (Norbi, Elke, Ákos stb.) személyesen is sikerült találkoznunk és segítőkészségüket, a hangulat átadását nagyon köszönjük nekik. Újból átolvastunk sok-sok blogot, videót a korábban indulóktól, hogy még tájékozottabbak legyünk a felkészülésben, de nagyon érdekes, hogy volt olyan film, ami inkább elrettentő volt, de hála találtunk olyat is, ami inkább hangulatba hozta az embert.
Így sikerült összefutnunk több év után egy régi baráti párral is (Bea és Laci), akik már voltak egy Bamako futamon és meginvitáltak minket egy élménybeszámolóra, ami nagyon hasznos volt, mert így meggyőztek minket, hogy NoPara! Ami klassz még benne, hogy ők is (azaz egy tuningolt férfi csapat) indulnak ezen a futamon is, így máris találtunk kölcsönös támaszt egymásnak. Hajrá!

A lista akaratunk ellenére is folyamatosan bővül és lassan haladunk a beszerzésekkel. Baráti beszélgetések során jutnak még eszünkbe fontos dolgok, így pl.:
- a kreatív Gazsó Mester szólt, hogy vigyünk sima női harisnyanadrágot is magunkkal az üzemanyag szűréséhez (jó ötlet) mielőtt bekerül a tankba;
- Glück Gyuri barátunk pedig lelkesen összeírt egy saját listát, amit ő vinne magával, mint nagyutazó, hiszen örömünkre már sok közös fotóstúrán vagyunk túl, így tényleg jók a tapasztalatai e téren (egyik remek gondolata a hintőpor volt, ami az izzadság ellen is jól jöhet);

Ha neked is van jó ötleted, tanácsod, írd meg nekünk, még jól jöhet.
Köszi

2011. június 3., péntek

Listaírás

Nekiláttunk a versenyre való felkészülés első fázisának. Rengeteg rallys weboldal, blog és útleírás böngészése és elolvasása valamint film megnézése után, összeírtunk egy listát, ami tartalmazza az általunk elképzelt "dolgokat" (kocsi alkatrész, sivatagi felszerelés, kaja, ruha, plusz a minket szórakoztató eszközök (ha netán unatkoznánk útközben) és egyéb kütyük listáját tartalmazza. Ez több oldalra rúgott, így pár napos töprengés után, rájöttünk ez a mennyiség még akkor sem férne be az autóba, ha ráküldenénk egy tömörítő programot maximális tömörítési aránnyal. A ZIP-elt cucc túlnyúlik a csomagtartón és még az utánfutó határain is. Újból átnéztük a listát és lefeleztük, majd vakon rábökve egy-egy bejegyzésre azt lehúztuk. Ezután is maradt 4 oldalnyi feljegyzés, amit átnézettünk autószerelővel, (aki egyébként rally versenyző) valamin Bamakót megjárt emberekkel, akiktől rengeteg tanácsot kaptunk, amit megfogadva sok dolog lekerült és újabbak meg felkerültek a listára. Na ennek  alapján elkezdtük a beszerzési helyek felkutatását. Most ez a projekt fut, nem tudom meddig tart, nem látjuk még a végét.