Ars poetica

Ars poetica
Ars poetica: Érzés, ami hajt minket

2011. november 5., szombat

FELKÉSZÜLÉS 1. fázisai

Ki gondolta volna, hogy az információk gyűjtésével elindul az az áradat, hogy mit is kellene felkészíteni elsőként az autón? Jönnek a jobbnál jobb ötletek, tanácsok, de a korlátot ismét a pénz határozza meg, hiszen kaptunk olyan ajánlatot is, hogy 2,5 milláért tutira felkészítik az autót a versenyre. Hát ez sajnos nem fér bele, így maradt a leginkább saját- és baráti munkára épülő "autó tuning".

1. Mivel kietlen tájakon megyünk a futam alatt, így "a fényt az éjszakába" a HELLA Magyarország biztosította részünkre kedvezményes feltételek mellett. Szerencsénkre Mező Péter, (az autoextra.shop.hu képviseletében) segítőkészen és türelmesen tájékoztatott a lehetőségekről figyelemmel az ár/érték arányra, így sikerült a számunkra legmegfelelőbb eszközöket kiválasztani az autónkhoz.

  • Hella kézi keresőlámpa
  • Hella Rallye 3000 Compact ködlámpa       2 db
  • Hella Rallye 3003 ref.50 távfényszóró       4 db
  • Hella munkafényszóró (hátra)
  • Hella akkumlátor
  • A lámpákba tartalék izzók
  • Ablaktörlők
  • Tolatóradar
  • WAECO Tropicool TC-35 hűtőláda
  • Töltés elosztó

2. A lámpák felszereléséhez szükségünk volt tartóra, így egy bozótrácsra gondoltunk. A tetőre szerelésről több okból is lemondtunk, mert így az autó magassága 30 cm-t is nő, ami előnytelen a kompon a felár miatt, plusz megnő a légellenállás, ami nem mindegy a fogyasztás miatt, mivel több ezer kilométer kell megtenni. Ráadásul az egyik szerelő azt a tanácsot adta, hogy dupla tetőtartót kellene felszerelni mert a nagy rázkódástól a szimpla tetőtartó szép lassan elenged, ha csak oda nem hegesztem. Kutakodás után ráakadtam a neten egy gyártóra (Karkus Meister), de sajnos igen drágán kínálja portékáját. Mivel nem sikerült vele megegyezni egy kis kedvezménybe, így a használt piacon nézelődtem és egy bontóban rátaláltam a megoldásra. Ez egy kicsit hajlott volt egy véletlenül elé kerülő fa miatt, viszont majdnem sikerült ingyen megszereznem. Nem sikerült rábeszélnem a bontóst, hogy támogasson a futamon reklám fejében, így szomorúan fizettem, de azért boldog voltam, hogy tized áron hozzájutottam egy csillogó rozsdamentes vashoz. (Ha a futam után feldarabolom és eladom kipufogóvégnek sokat visszahoz.) Miután a vas kizárólag esztétikai okokból javításra szorult, (a lámpákat így is tartotta volna) ezért elvittem ehhez a gyártóhoz, aki elmondta, hogy ez a kicsit zúzott termék is tőle van, de nem hajlandó segíteni abban, hogy helyrepofozzuk az autóra. Mindenáron egy új terméket akart eladni nekem, ezért nulla volt a segítőkészsége, így nálam elérte a negatív reklámot. Szerencsémre Gazsó István autószerelő barátunk a tőle megszokott rutinsággal, azonnal helyrerázta a bozótrácsot és stabilan felszerelte azt az autóra, csak akarni kellett, tehát a Meister címet a Gazsó Kreatív Bt. kapta. A rács még kapott a 2 lámpatartó fül mellé plusz még 4-et, így a hat lámpát tökéletesen fel lehet rá szerelni.

3. A gumik, hát itt aztán bőséges a választék csupán csak a pénztárcán múlik, bár érdekes módon az ilyen terepre szánt típusok, éppen kifogytak, vagy még nem érkeztek meg, de a hetekig tartó keresgélés eredménytelen maradt. Kezdtem izgulni a gumik miatt mert a terepgumik mintha eltűntek volna a magyar piacról. Kezdtem megalkudni a gondolattal, hogy valami kevésbé erős, de mutatós gumit veszek (InsaTurbo, Matador stb.), de tapasztalt terep rallysoknak engedve, hagytam magam rábeszélni a profi, de használt BFGoodrich gumikra. A felszerelésénél is már megdöbbentett a gumik keménysége, hiszen igazi fizikai erőpróba volt a gumik felnire szerelése is. Iszonyú vastagok az oldalfalai a kevlár betét miatt, így csökkentve a köves talajon történő defektet. Reméljük kiállja a próbát és biztonsággal és defektmentesen hazahoznak minket.

4. Az autó belső kialakítására is nagy hangsúlyt fektetünk, hiszen közel egy hónapig ez lesz az otthonunk. Sokat ötleteltünk dolgokon, így pl. a notebook fix rögzítése is kisebb fejtörést okozott, de Müller Gyuri fotós barátunk lakatostudásával kiegészítve, megkreáltuk a felcsukható, levehető és mégis fix notebooktartót, csak Ildinek szűkült miatta a helye, de úgyis fogyni szeretne és fog is az út során. Gyurival kreáltunk még egy plusz akkumlátortartót a motortérbe, így biztosítva a megfelelő elektromos energiát az autóban, valamint készült még egy CB-rádió konzol is. Ugyan Gyurinak a sörfogyasztása és tápanyag bevitele indokolt volt a külső szerelési helyszín miatt, de azért izgultunk, hogy a beszerelés is jól sikerüljön.

Mindennek precízen, derékszögben kell állnia

A hideg ellenére jól bírjuk a strapát, néha még a hó is esett

5. Úgy gondoltuk, hogy a sátrazáson túl, kialakítunk magunknak az autóban is alvási lehetőséget, hiszen ketten utazunk, így csak az első két ülést tartjuk bent az autóban, hogy a többi hátsó részen, akár "hemperegni" is lehessen. Azért, ha számba vesszük, hogy mennyi holmit kell vinnünk, akkor rájöhetünk, hogy nagy "párnacsatákra" nem lesz hely. Szóval elkezdtük a benzines- és a vizeskannákat berakosgatni, illetve a szerszámos- és hűtőládát, invertert is, hogy lássuk, minek hol lehetne a helye és az mennyit foglal el a térből. Kiméregettük a fakkokat, a lehetséges lábakat hol lehet rögzíteni, hogyan tudjuk stabilizálni, hogy minket is elbírjon és a tárgyakat is jól tudjuk rögzíteni vele, hogy ne pattogjanak. Hát ezt nem egy nap alatt álmodtuk meg, de már elméletben kitaláltuk a dolgokat, most az elemek legyártása zajlik. Mindenesetre, ha elkészülünk vele ki fogjuk próbálni :)

Most még kényelmesen elférünk
(Lesznek még fotók. Nézz vissza picit később.)